* tips på höstmys *

Här har ni en liten lista på 6 saker jag gillar att göra på hösten för att få till en mysig & hemtrevlig känslan i hemmet. Det kan behövas under alla regniga dagar.  

1. Nu inför Halloween känns det självklart att göra pumpor till ljuslyktor. Jag föredrar att göra mönster i mina istället för läskiga ansikten, det gör det hela lite mer mysigt tycker jag.
För att göra hål i den så använde jag en liten borr, väldigt smidigt faktiskt.  

2. Baka & fika överlag under hösten är ju inte dumt. Något vi ganska ofta gör hemma under de här mörka kvällarna är äpplen i ugn med mandelmassa. Det är så gott & inte allf för onyttigt.
Man behöver: 

2 äpplen
Mandelmassa
Kanel 
Smör/Cocosolja
Malda nejlikor

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär äpplena i klyftor & lägg i ett form. 
Riv ner mandelmassa efter tycke i en skål & blanda med en msk smör eller cocosolja, för att göra det lite mjukare. Jag föredrar cocosolja. 
Häll ner massan över äpplena, strö över kanel & nejlikor efter smak. Skjuts in i ugnen. 
& låt dem vara inne ca 15 min, eller tills äpplena blivit mjuka. 

SUPERENKELT&SUPERGOTT, gärna med vanlijglass till. 

3. En liten "luktgryta".  
Jag kokade ihop massor väldoftande saker tillsammans & mh, vad gott det luktar i mammas lägenhet nu. Tips, tips! 

Jag hällde i apelsinskivor, äppelskivor, en kanelstång, kardemumma, nejlikor, anis & färsk ingefära. Sen lät jag det stå & puttra ett tag på låg värme.  

 4. Nu är det verkligen på tiden att plocka fram alla ljus. Doftljus med höstlukter som äpple, kanel & vanilj är ju inte dumt. Man kan också binda runt lite kanelstänger runt vanliga doftfria ljus, & när det blir varmt så kommer det lukta kanel. Mums!

5. Det här är kanske mer en julgrej, men varför inte njuta av alla underbara juldofter lite tidigare? Det tycker iaf jag är en bra idé. 

6. Fina höstbuketter är inte heller dumt att ha på bordet. Vardagslyx man borde unna sig oftare. Vad brukar ni göra för att få till en mysig höstkänsla? 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0