Veckans Musikal

Nu har jag tänkt börja med veckans musikal! Jag ska berätta lite handlingen & vad jag själv anser om den! Det här kommer ske varje söndag & om det är någon speciell musikal ni vill veta mer om så tveka inte att lämna en kommentar!
Nu kommer jag dock att börja med musikaler som finns som spelfilm eller som finns inspelade direkt från en liveföreställning så det blir lättare för er att se den om ni blir sugna. Kram&hej
 
 
Idag har jag valt musikalen Rent!
En musikal som visar verkligheten under slutet av 80-talet med sång & dans.
Inga överdrifter, inget förskönande, inga typiska manliga & kvinnliga roller, den känns helt enkelt rätt så trovärd. Den är inte är sådär hjärtlig & showig som så många andra musikaler kan vara så om ni är lite ovana vid att se musikaler & tycker det är tufft med en 2 timmars lång film med endast sång så kan jag rekommendera den här. Det är en nybörjarfilm för ovana helt enkelt. Men ta inte lätt på den, trots många roliga inslag & sköna låtar så finns det mycket tragiskt & sorgligt som utspelar sig under tiden.
Musiken är åt rockhållet & de väver ihop låtarna på ett fantastiskt snyggt sätt. 

Det är helt klart en av mina favoritmusikaler så jag rekommenderar den starkt.


Rent handlar om ett gäng bohemer som lever i New York i slutet av 80talet. De kämpar sig igenom livet för att kunna betala hyran, kunna leva som fria människor och överleva aids & droger.
Roger & Mark bor i en lägenhet som hotas att rivas, båda kämpar för att nå sina drömmar.
Roger vill bli musiker medan Mark vill bli filmskapare. Man får följa många karaktärer & deras tankar & drömmar, Angel som är en dragqueen & måste kämpa mot sin aids, Mimi som tjänar pengar genom att dansa på en strippklubb & många fler.


Den känns väldigt välgjord & vacker. Att får följa människors kamp se dem kämpa vidare trots många hinder, det känns fint. Den finns som spelfilm & jag rekommenderar den verkligen & om ni känner för att se den som föreställning live så kommer den att spelas upp i Österbymo i Östergötland under hösten.
Jag & några andra från Wendelsbergs musikalutbildning är med och medverkar! För att skaffa biljetter så går ni in på:

http://www.ydrekulturcentrum.se/

 
Här har ni två bilder från en repetition vi hade i Österbymo

 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0