* tips - färga papper *

Varför har jag så länge lagt pengar på papper som man kan fixa så enkelt själv?
Jag älskar när papper ser lite gamla ut, lite mer åt det bruna hållet. Helt vita papper är mycket billigare att få tag i men jag gillar inte att det vita blir så skarpt & lyser igenom!
Därför bestämde jag mig för att färga vanliga vita papper, väldigt enkelt.
 

Om man vill att pappret ska få en nyans åt det bruna hållet så ska man använda ett svart te, förslagsvis ett utan bär om man inte vill ha fler färger på pappret. Jag använde mig av löste vilket gjorde arken mer spräckliga & prickiga men om man vill ha jämn färg så är det lättare att använda sig av tepåsar. 

Man ska alltså koka upp vatten & hälla det i en plåt. Sen lägger man i te/tepåsar & väntar tills vattnet fått färg. Sen är det bara att lägga i arken och se till så att de är täckta med tevattnet även på ovansidan. Sen är det bara att vänta, när det legat & dragit sig i några minuter så får man lägga det på tork. Men var försiktiga, arken går väldigt lätt sönder när dom blivit blöta.
Väldigt enkelt! Man kan ju även färga noter & blad från böcker & använda till kort & annat pyssel. 
Ser fram emot att skissa fram lite motiv på dom här arken nu! 
Amilia
2014-07-31 @ 17:34:17

Så fina de blir och vilken mysig blogg du har! Om du vill ha ännu mörkare papper så kan du ta lite pulverkaffe och färga med. Pulverkaffe är även smidigt att blanda i vit akrylfärg om man vill få lite bruna skiftningar i det.

Amilia
2014-07-31 @ 17:34:19

Så fina de blir och vilken mysig blogg du har! Om du vill ha ännu mörkare papper så kan du ta lite pulverkaffe och färga med. Pulverkaffe är även smidigt att blanda i vit akrylfärg om man vill få lite bruna skiftningar i det.

Svar: Oh tack för tipset! :) ska prova det också!
Matilda Höglund




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0